Niniejsza strona wykorzystuje tzw. ciasteczka (cookies), które są zapisywane na Twoim urządzeniu przez przeglądarkę internetową. Więcej o przechowywaniu plików cookies.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego.
Szkoła Podstawowa nr 18 w Płocku im. Jana Zygmunta Jakubowskiego

Zdalna pomoc psychologiczno pedagogiczna

Kochani Uczniowie nie obawiajcie się powrotu do szkoły :)

#

Kochani Ósmoklasiści, zachęcamy Was do obejrzenia filmów edukacyjnych  przygotowujących do egzaminu. Nigdy nie jest za późno na powtórzenie materiału :) 

Kliknij w link Powtórka do egzaminu Ósmoklasisty

Znajdziesz tu filmiki ze wszystkimi przedmiotami egzaminacyjnymi. 

Trzymamy za Was kciuki !

#

Być choć przez chwilę offline – czy to jeszcze możliwe?

Od rana do wieczora wpatrzeni w monitor smartfona, laptopa, telewizora; nieustająco online z powodu zdalnych lekcji, dla rozrywki, kontaktów z kolegami – to codzienność dzieci i młodzieży, z którą nie zawsze potrafią sobie poradzić. Kiedy i jak postawić granice? Jak wspierać tych, którzy już nie potrafią funkcjonować bez cyfrowych mediów? To temat kolejnego spotkania dla rodziców i nauczycieli, które organizuje MSCDN.

Podczas spotkania Młodociani – zaMONITORowani. Jak wspierać cyfrowo uzależnionych, które 27 kwietnia 2021 r. poprowadzi psycholog Paweł Łaszkiewicz, rodzice i nauczyciele dowiedzą się m.in., co powoduje, że uczniowie tak łatwo zatracają się w cyfrowym świecie. W którym momencie potrzeba nauki i zabawy w sieci przeradza się w uzależnienie, co powinno zwrócić ich uwagę oraz jak wspierać dziecko, które nie potrafi być offline.

Bezpłatne spotkanie odbędzie się online w godz. 16.30-18.30.

Zgłoszenia dla rodziców: malgorzata.gasik@mscdn.edu.pl

Link zgłoszeniowy dla nauczycieli na stronie plock.mscdn.pl w zakładce Międzywydziałowa oferta szkoleń online: https://system.mscdn.pl/.../zglo.../id/19223/o//w/P%C5%82ock

Zapraszamy!

1 kwietnia Centrum Zdrowia Psychicznego w Płocku powiększyło się o Poradnię Psychologiczną dla Dzieci i Młodzieży.

Poradnia zlokalizowana jest przy ul. Mikołaja Reja 15/3 - działa w strukturach Płockiego Zakładu Opieki Zdrowotnej, a zapisy do specjalistów już trwają.

Poradnia dla dzieci i młodzieży będzie działać pięć dni w tygodniu, według następującego harmonogramu:

poniedziałek: 7.00 – 16.00
wtorek: 7.00 – 20.00
środa: 7.00 – 20.00
czwartek: 7.00 – 14.30
piątek: 7.00 – 14.30

Telefon kontaktowy: 532 403 556 - do zapisania się na wizytę nie jest potrzebne skierowanie.

Udzielane świadczenia to:

-  porady psychologiczne;

- sesje psychoterapii: indywidualnej, rodzinnej, grupowej, wsparcia psychospołecznego;

- wizyty domowe lub środowiskowe.

#

Zachęcamy do skorzystania z bezpłatnego szkolenia dla Rodziców, którego organizatorem jest All About Parenting Polska. Prezentowane zagadnienia to:

  • Jak obudzić w dziecku odpowiedzialność wobec nauki, nie powodując presji i nie stojąc mu nad głową, kiedy musi odrobić lekcje lub dokończyć jakiekolwiek inne zadanie.
  • Jak pomóc dziecku w znalezieniu motywacji, żeby samo odrabiało zadania, a nie odkładało ich w nieskończoność i mogło wykorzystać tę umiejętność do doprowadzania spraw do końca, nawet jeśli napotyka na trudności.
  • Jak pomóc dziecku zrozumieć, że nauka to nie tylko szkoła, oceny i zadania domowe, ale też zdobywanie nowych umiejętności, które pomogą stać się zrównoważonym dorosłym odnoszącym sukcesy.
  • Jak pomóc dziecku osiągać świetne wyniki w dziedzinach, w których nauka przychodzi mu łatwo, a tym samym osiągać wyniki długoterminowe.

Termin szkolenia online to 13 kwietnia godzina 14:00, aby się zgłosić należy wypełnić poniższy formularz. Miejsca są ograniczone!!!

"7 sposobów, aby Twoje dziecko uczyło się z przyjemnością.."

Zachęcamy serdecznie

#

Jak wspierać najmłodszych w kryzysie psychicznym? Zachęcamy do skorzystania z bezpłatnej konferencji online organizowanej przez Uniwersytet SWPS. Spotkanie przeznaczone jest dla specjalistów pracujących z dziećmi i młodzieżą, jak również dla Rodziców. Konferencja odbędzie się w terminie 20-22 maja i otwiera ona cykl spotkań „Dziecko » Nastolatek » Dorosły” poświęconych tematyce szeroko rozumianego rozwoju dziecka. 

Jeśli macie Państwo ochotę na poszerzenie swojej wiedzy należy kliknąć w poniższy link i wypełnić formularz zgłoszeniowy.

Link do konferencji - "Dziecko dla systemu czy system dla dziecka"

#

Dlaczego bliskość ma znaczenie? 

Zachęcamy do przeczytania artykułu na temat teorii więzi, stylów przywiązania, bliskości i relacji pomiędzy rodzicem a dzieckiem, miłości jako fundamentu zdrowia psychicznego i jej znaczenia w życiu każdego człowieka.

Miłej lektury :)

Kliknij w poniższy link:

Dlaczego bliskość ma znaczenie – o teorii więzi.

#

Minął już rok od czasu rozprzestrzenienia się pandemii koronawirusa na świecie. W związku z izolacją na rynku pojawia się coraz więcej materiałów, publikacji, wywiadów dotyczących wsparcia dzieci oraz młodzieży. Uczniowie niejednokrotnie deklarują gorsze samopoczucie, obniżenie motywacji, brak poczucia sensu, któremu towarzyszą silne emocje, frustracja, złość a nawet lęk.

W jaki sposób my dorośli możemy wesprzeć młodego człowieka w tym trudnym czasie? Zapraszamy Państwa do wysłuchania rozmowy psychologa,  psychoterapeuty pani Barbary Szynal z dr Magdaleną Śniegulską zajmującą się psychologią rozwojową dzieci i młodzieży, zaburzeniami zachowania oraz interwencją kryzysową.

Kliknij w poniższy link:

Koronawirus: jak rozmawiać z dziećmi i wspierać je w tym czasie?

Emocje

 #

2 kwietnia Światowy Dzień Świadomości Autyzmu - chroń, ucz, kochaj, akceptuj :Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

#

(...) "23 lutego obchodzimy Międzynarodowy Dzień Walki z Depresją. Według danych Światowej Organizacji Zdrowia, depresja jest czwartą najpoważniejszą chorobą na świecie i jedną z głównych przyczyn samobójstw" (...). Wbrew temu co sądzi ogromna część społeczeństwa depresja jest realną chorobą i niestety odkąd jesteśmy zamknięci coraz częściej słyszy się doniesienia o wysokiej liczbie zachorowań wśród naszych najmłodszych. Jakie są jej objawy, przyczyny oraz jak można ją leczyć? Zapraszamy do przeczytania artykułu.

Depresja

Kliknij w poniższy link:

Depresja dzieci i młodzieży

#

Z okazji przypadającego na 2 lutego Dnia Pozytywnego Myślenia zapraszamy wszystkich Uczniów i nie tylko do zapoznania się i wykorzystywania w życiu codziennym  bardzo ciekawych grafik autorstwa Pani Sylwii Oszczyk - Polski jak malowany.

Instrukcja optymisty

Pamiętajcie, że pozytywne nastawienie ma wspaniały wpływ na nasze zdrowie, a to wyjątkowe Święto możemy obchodzić nawet dwa razy w roku! 2 lutego i 13 września :)

Dzień Pozytywnego Myślenia

#

Drodzy Uczniowie w wyniku pandemii po raz kolejny wracamy do sytemu pracy zdalnej. Żeby nam wszystkim lepiej się pracowało, a co za tym idzie łatwiej przyswajało wiedzę zapraszamy Was do zapoznania się z regulaminem lekcji online:

Kliknij w poniższy link:

Regulamin lekcji on-line

Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – rekomendacje MEN (link)

1.

Drodzy Rodzice oraz Uczniowie,

W związku z panującą trudną sytuacją epidemiologiczną, zawieszonymi zajęciami w szkole oraz prośbami o spędzanie czasu w domu pamiętajcie, że pozostajemy do Waszej dyspozycji. Sytuacja w której się znaleźliśmy jest trudna. Dla wielu "przymus" pozostania w domach rodzinnych może powodować wiele napięć i konfliktowych sytuacji. W związku z powyższym, zachęcamy do kontaktu  poprzez mobidziennik. Będziemy starały się odpisywać na wiadomości na bieżąco.
Jednocześnie pragniemy podkreślić, że sytuacja jest naprawdę poważna i ważne jest podjęcie odpowiedzialnych decyzji dotyczących  pozostania w domach, nie spotykania się z innymi oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny.
Pomoc psychologiczną i wsparcie można także uzyskać pod bezpłatnym numerem Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111, natomiast szczegółowa informacja dotycząca koronawirusa udostępniona została również przez ogólnopolską infolinię pod numerem telefonu 800190590.

Będziemy dla Państwa dostępne od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00-13.00

#

Motywacja i higiena nauki - załącznik

#

Drodzy Rodzice oraz Nauczyciele, 

mamy dla Państwa propozycję tekstu napisanego przez psychologa Centrum Terapii Mutyzmy, Nieśmiałości i Lęku panią Beatę Bartczak. Myślimy, że  problemy z którymi spotkała się rodzina Nowaków nie są nam obce i dla wielu zabrzmią znajomo, dlatego zachęcamy do wspólnej, rodzinnej lektury oraz dzielenia się własnymi pomysłami.

Załącznik – „Rodzinna kwarantanna Nowaków”

#

Drodzy Rodzice oraz Nauczyciele,

w dniu wczorajszym na stronie PetroNews ukazała się informacja dotycząca uruchomienia na terenie naszego miasta bezpłatnego wsparcia dla osób potrzebujących, starszych oraz przebywających w kwarantannie. 

Ponieważ wystąpił problem z linkiem do ww. strony postanowiłyśmy "wkleić" artykuł do wiadomości, natomiast w załączniku znajdziecie Państwo "wizytówkę", którą można przekazać potrzebującym.

Telefon wsparcia w czasie kwarantanny oraz pogotowie zakupowe dla seniorów zainicjowały Stowarzyszenie Rodzin Katolickich Diecezji Płockiej wraz z Wydziałem ds. Rodzin Kurii Diecezjalnej. W udzielaniu bezpłatnej pomocy wezmą udział płoccy żołnierze.

Stowarzyszenie Rodzin Katolickich Diecezji Płockiej uruchomiło telefon wsparcia w czasie kwarantanny. Zaprasza do korzystania z telefonu do duchowego i psychologa. Osoby potrzebujące pomocy psychologicznej mogą dzwonić codziennie w godz. 19-21, tel. 502-513-764. Z kolei osoby, które chciałyby porozmawiać z księdzem, mogą to uczynić w tych samych godzinach, pod numerem telefonu 502-513-894.

– Pomoc jest bezpłatna i świadczona telefonicznie przez osoby wykwalifikowane. Może z niej skorzystać każda osoba, która tego potrzebuje. Osoba korzystająca z pomocy nie przekazuje podczas rozmowy telefonicznej żadnych danych osobowych, a specjaliści świadczący pomoc są zobowiązani do zachowania tajemnicy zawodowej – podkreśla Witold Wybult, prezes Stowarzyszenia Rodzin Katolickich diecezji płockiej.

Osobny telefon został uruchomiony dla samotnych seniorów, potrzebujących pomocy w zakupach tel. 505-272-535, czynny codziennie w godz. 10-14. Ten rodzaj pomocy również jest bezpłatny.

Z pomocy wolontariuszy może skorzystać osoba samotna z kręgu osób z tzw. podwyższonej grupy ryzyka w czasie trwania pandemii (np. osoby w podeszłym wieku czy o obniżonej odporności). Pomoc obejmuje niezbędne zakupy (głównie spożywcze oraz lekarstwa).

Wolontariuszami są osoby ze Stowarzyszenia Rodzin Katolickich diecezji płockiej, Fundacji „Cokolwiek uczyniliście” oraz 64. Batalionu Lekkiej Piechoty w Płocku (Wojska Obrony Terytorialnej). Wolontariusze będą zachowywać wszelkie zasady bezpieczeństwa, zgodnie z zaleceniami podanymi przez Ministerstwo Zdrowia.

Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie internetowej Stowarzyszenia Rodzin Katolickich Diecezji Płockiej.

Głównymi organizatorami obu akcji są: jest Stowarzyszenie Rodzin Katolickich diecezji płockiej i Wydział ds. Rodzin Kurii Diecezjalnej Płockiej, przy współpracy z Fundacją „Cokolwiek uczyniliście” w Płocku i 64. Batalionem Lekkiej Piechoty w Płocku.

Załącznik - Wsparcie

#

Kochani Uczniowie,

na pewno wiele z Was wypracowało już świetnie funkcjonujące metody nauki. Chcemy jednak podzielić się z Wami  materiałami autorstwa Marty Cetnarowskiej, które mogą mocno pomóc w organizacji kolejnego tygodnia życia i nauki w izolacji.

Są to grafiki (planery) dotyczące schematów dnia. Zamieściłyśmy również informacje dotyczące tego jak funkcjonuje nasz umysł  o konkretnych porach i co robić, aby lepiej i efektywniej zapamiętywać materiał.
Pamiętajcie, że dobre nawyki to także krok do odczuwania przyjemności, spełnienia i szczęścia. Zaczynamy małymi krokami...

Mamy nadzieję, że propozycje jakie znalazłyśmy będą przydatne zarówno dla Was jak i dla Waszych bliskich. Zachęcamy do tworzenia swoich spersonalizowanych planerów.

Załączniki:

#

Drodzy Uczniowie,

Ponieważ niektórzy z Was przekazują nam informacje, że trudno w obecnej sytuacji żyć Wam w zgodzie z własnym rodzeństwem, przygotowałyśmy dla Was kilka najważniejszych zasad, które warto wziąć sobie do serca. Mamy nadzieję, że będzie to dla Was pożyteczne. Pamiętajcie również, że razie nasilających się problemów pozostajemy do Waszej dyspozycji

Zatem…jak nie dopuścić, żeby rozdrażnienie przerodziło się w zażartą kłótnię?

1. Zastanów się o co się najczęściej kłócicie. To pozwoli zrozumieć Ci przyczyny konfliktów.

2. Zaproponuj ustalenie podstawowych zasad. Postarajcie się je wspólnie ustalić, a następnie możecie  spisać kontrakt –  kontrakt to inaczej zbiór zasad ustalanych wspólnie. Zapewnienia poczucia bezpieczeństwa. Dzięki niemu będziecie wiedzieli, które zachowania są właściwe, a które mogą kogoś zranić czy obrazić.

3. Pamiętaj, że są rzeczy wspólne i osobiste. Każdy człowiek, niezależnie od tego, jak bliski powinien szanować naszą przestrzeń osobistą. Jeśli na przykład kłócicie się, bo jedno z was rusza rzeczy drugiego, pierwsza zasada mogłaby brzmieć: „Zanim weźmiesz coś mojego — zawsze pytaj”.

4. Nie obrażaj się z byle powodu. Zawsze analizuj sytuację. Nic nie dzieje się bez przyczyny. Zastanów się czy u Twojego brata lub siostry nie wydarzyło się coś co miało wpływ na jego nastrój czy reakcje (kłótnia z koleżanką, zbyt duży natłok zadań szkolnych, domowych, nieprzespana noc, złe samopoczucie).

5. Staraj się wybaczać. Pamiętaj, że zawsze warto porozmawiać, żeby zrozumieć perspektywę drugiego człowieka.

6.Skorzystaj z pomocy rodziców. Gdybyście w jakiejś ważnej sprawie nie potrafili dojść do zgody, (często zdarza się, że w takich chwilach mówimy rzeczy, których później żałujemy) rolę rozjemców/mediatorów mogą odegrać rodzice. Najgorszą sytuacją jest taka w której emocje biorą górę.

7.Co jakiś czas oczyszczaj atmosferę. Od czasu do czasu warto sobie z rodzeństwem różne rzeczy powyjaśniać. Zaplanuj wieczór szczerości. Nawet jeśli się pokłócicie, napięcie między wami opadnie.

8.Ceń zalety rodzeństwa. Twoje rodzeństwo na pewno ma jakieś cechy, które podziwiasz.

 

#

Drogi Uczniu,

Jeśli chcesz być dobrze traktowany w sieci, i Ty bądź dobry dla innych internautów. Aby zapobiec „wpadce”, przeczytaj netykietę dostępną na stronie sieciaki.pl J link poniżej:

https://sieciaki.pl/warto-wiedziec/porady/netykieta?fbclid=IwAR3hk68kESn4-vNLVGOJrJZs9XwGE3WQMPozSAit8rEluXlBUgmyDFqliv0

#

Dzień dobry,

Przekazujemy Państwu „dziennik z czasu kwarantanny”  autorstwa  psychologa dziecięcego, arteterapeuty, trenera umiejętności społecznych pani Katarzyny Adamiak. Narzędzie przeznaczone jest dla dzieci w wieku szkolnym.  Założeniem autorki projektu jest ułatwienie dzieciom wyrażania w bezpieczny sposób tego co czują i myślą w związku z aktualną sytuacją, a forma pamiętnika nadaje się do tego  idealnie. Nazwanie i opisanie emocji jest  niezwykle ważnym krokiem w radzeniu sobie z emocjami.

Zachęcamy Państwa do wydrukowania dziennika i przekazania go swoim dzieciom.

Dziennik kwarantanny

Młodzieżowe pogotownie emocjonalne

 #

Dzień dobry,

chciałybyśmy zaprosić wszystkich Uczniów, Rodziców oraz Nauczycieli na kolejny darmowy webinar, który odbędzie się 29.04. o godzinie 15.00. Tym razem organizatorem jest Uniwersytet SWPS.

Webinar SWPS

Tematem webinaru będzie:

Nadzieja i akceptacja – jak mogą pomóc nam mierzyć się z kryzysem i trudnościami nowej normalności? Już wiemy, że to niestety jeszcze potrwa - izolacja w czterech ścianach, ograniczony kontakt z bliskimi i przyjaciółmi, praca z domu, brak perspektyw na wyjazd na majówkę czy wakacje, ogólna niepewność jutra...
-Czym jest i co oznacza akceptacja obecnej sytuacji?
-Co możemy zrobić, by nie tworzyć czarnych scenariuszy przyszłości?
-Jak zmienić swoje nastawienie i sposób myślenia?
-Sytuacja kryzysu może być również szansą – jak to rozumieć i co może stanowić tę szansę?
Na te pytania odpowie ceniona psychoteraputka dr Ewa Woydyłło-Osiatyńska, z którą będzie rozmawiać psycholog Zofia Szynal. Zapraszamy!

Aby móc uczestniczyć w wydarzeniu należy wejść w podany niżej link, a następnie wypełnić i wysłać zamieszczony przez organizatorów formularz zgłoszeniowy.

 www.swps.pl/strefa-psyche/wydarzenia/403-webinarium/21736-koronawirus-nadzieja-i-akceptacja-w-nowej-normalnosci-webinar?fbclid=IwAR1KOTeD7ipbejW2cZ5z8UN6q9_cQkQ26x_iQLH1HS0LwOmBxVbgH_YGfY4

Zachęcamy serdecznie

Zespół pomocy psychologiczno - pedagogicznej

#

TRUDNE SYTUACJE: ZAGROŻENIA W INTERNECIE

Drodzy Uczniowie oraz Rodzice!

Rzecznik Praw Obywatelskich wraz z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę stworzyli dla Was miejsce, gdzie macie możliwość zgłoszenia niewłaściwych treści udostępnionych w Internecie.

Bądźmy świadomi! Jak chronić siebie i innych użytkowników sieci?

ZGŁOŚ TO! - pełna pomoc w usuwaniu niewłaściwych treści. Dbajmy o kulturę w sieci.

zglos.to/?fbclid=IwAR1x0wajwKwmXoJK9HO0BaGfGU1GAktGpI1hYMFRq4OY-L6Bwcq2G5CWr6Y#/

#

 

30 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Sprzeciwu Wobec Bicia Dzieci. Z tej okazji zapraszamy do zapoznania się z prezentacją autorstwa psychologa Małgorzaty Czerniak.

30.04 Światowy Dzień Sprzeciwu Wobec Bicia Dzieci

#

Izolacja, w jakiej żyjemy od jakiegoś czasu, a także kwarantanna, jakiej poddali się niektórzy z nas, mają niebagatelny wpływ na wszystkich, ale szczególnie dotykają rodzin w kryzysie. W obecnej sytuacji ofiara przemocy domowej nie ma dokąd uciec ani gdzie się skryć. Jak więc chronić się przed przemocą domową w trakcie trwania pandemii i kwarantanny? Jak w tym trudnym czasie chronić dzieci? Jak i gdzie (np. w Internecie) możemy szukać pomocy?

Z tym trudnym tematem mierzą się ekspertki z Uniwersytetu SWPS – psycholog i psychoterapeuta Magdalena Sękowska oraz psycholog Zofia Szynal.

Zachęcamy Państwa do wysłuchania bardzo cennego naszym zdaniem wywiadu, do którego link zamieszczamy poniżej:

 www.youtube.com/watch?v=lGZO09D4y8U

Życzymy wszystkim miłego weekendu :)

#

Przerwa w nauce

#

Trening mózgu - naucz się lepiej uczyć. Zapraszamy na webinar dla młodzieży.

Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS jak zawsze profesjonalna i niezawodna:

 www.youtube.com/watch?v=4Fxse6vx2sY

 Życzymy miłej podróży po nauce :)

#

 

Jak sobie radzić ze stresem związanym z egzaminem ósmoklasisty???

 

                Kochani Ósmoklasiści, ponieważ egzaminy budzą w Was wiele różnych emocji, stres psychologiczny, niepokój przedstawiamy Wam informator, który opracowała pani psycholog Paulina Matuszek. Narzędzie zawiera wskazówki jak rozpoznać stres oraz jak sobie z nim radzić. Znajdziecie w nim również krótkie ćwiczenia na zwiększenie samoświadomości.  

Informator ósmoklasisty (pdf)

Przypominamy Wam również,  że w razie potrzeby zawsze możecie skontaktować się z nami przez mobidziennik lub telefonicznie w trakcie naszych dyżurów:

Psycholog szkolny – wtorki 9.00-10.30

Pedagog szkolny – piątki 12.00 – 13.30

Ściskamy Was mocno

Zespół pomocy psychologiczno - pedagogicznej

#

Dzień bez papierosa

Co roku 31 maja obchodzimy Światowy Dzień bez Papierosa, który został ustanowiony przez WHO już w 1987 roku.

W związku z tym zapraszamy wszystkich Uczniów do kreatywnej zabawy związanej promowaniem zdrowego stylu życia. Zachęcamy Was do stworzenia plakatów:

· zniechęcających do palenia,

· pokazujących korzyści nie wchodzenia w nałóg,

· pokazujących jak szkodliwe jest palenie e-papierosów.

Osoby zainteresowane prosimy o przesyłanie zdjęć swoich plakatów przez mobidziennik do psychologa szkolnego w terminie do 12.06.2020 r.

Najciekawsze prace zostaną „wywieszone” na stronie internetowej szkoły.

#

 

Dzień Dziecka

Kochane dzieciaki,

w dniu Waszego święta życzymy żeby uśmiech zawsze malował się na Waszych twarzach, żeby każdy dzień był wspaniałą przygodą i niósł ze sobą wiele pozytywnych doświadczeń. Nie bójcie się marzyć bo od marzeń wszystko się zaczyna!

Wszystkiego najlepszego z okazji DNIA DZIECKA :)

#

Jak wesprzeć swoje dziecko przed egzaminem?

Egzamin ósmoklasisty to wyzwanie nie tylko dla uczniów, ale również dla ich rodziców. Często stres związany z tym ważnym wydarzeniem w życiu naszego dziecka udziela się całej rodzinie. Jak Państwo, jako opiekunowie, możecie pomóc swoim pociechom przetrwać ten trudny okres? Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek:

1. Wspólnie ustalcie plan pracy: sprecyzujcie, które przedmioty trzeba powtórzyć i w jaki sposób będziecie to robić. Plan powinien być realny. Powinien też uwzględniać psychofizyczne możliwości dziecka, jego zdolności skupienia uwagi, rozkładu lekcji, obowiązków domowych i czasu na odpoczynek.

2. Pamiętajcie, że nie każda nauka jest efektywna: „wkuwanie” materiału na pamięć nie jest niestety najlepszą metodą nauki.

3. Redukujcie stres: naukowcy dawno stwierdzili, że za ok. 80% niepowodzeń egzaminacyjnych u doskonale przygotowanych uczniów odpowiada stres. Należy zatem stanowczo zrezygnować z wygórowanych oczekiwań, co do wyników. Nasz stres może udzielać się bowiem naszym dzieciom. Dlatego nie poganiajmy ich, ale zachęcajmy do nauki. Nie mówmy: „z taką postawą to ty z pewnością nie zdasz” i nie obciążajmy swoimi wymaganiami - ”musisz być najlepszy, bo inaczej nie dostaniesz się do dobrego liceum...” itp.

4. Wspierajcie: w tym szczególnym czasie nie powinno zabraknąć Waszej miłości – w końcu nie jesteście jedynie korepetytorami, ale przede wszystkim rodzicami. Dlatego właśnie doskonale przygotowany plan powtórzeniowy musi uwzględniać odpoczynek. Dziecko ma prawo do normalnego życia – spotkań z przyjaciółmi, wyjść itd. Bardzo ważne jest też, by podczas pracy z dzieckiem nie koncentrować się na negatywach („Z matematyki czeka cię jeszcze ogrom pracy, widzę, że niewiele umiesz!”), tylko na pozytywach („Powtórzyłaś ułamki, widzę, że świetnie sobie już z nimi radzisz. Pewnie podobnie pójdzie ci z geometrią!”). Naukowo jest udowodnione, że osoby często chwalone, o wzmacnianym poczuciu własnej wartości (oczywiście chwalimy w sytuacjach uzasadnionych, choćby za wysiłek), mają znacznie większe szanse na sukces w przyszłości. Dotyczy to również sukcesu na wszelkiego rodzaju egzaminach.

5. Zadbajcie o komfort pracy:
trzeba zadbać o to, by dziecko siadało do nauki wyspane, najedzone (ale nie przejedzone) i w przewietrzonym pokoju.

6. Zadbajcie o atmosferę: bezwarunkowa akceptacja dziecka potrafi zdziałać cuda. Sprawia, że czuje się ono bezpiecznie i bardziej wierzy w siebie. Dobra atmosfera to spokój, uśmiech, podkreślanie mocnych stron dziecka i zachęcanie go do rozwoju – w tym wypadku do systematycznego ćwiczenia materiału, ale bez zawyżania poprzeczki.

7. Zachęcajcie do aktywności fizycznej: negatywne emocje, w tym także stres, kumulują się w ciele. Jeśli nie zostaną rozładowane i uwolnione, będą ulegały wzmocnieniu. Napięcie dość szybko „puszcza” w czasie aktywności fizycznej, która w wybranej przez dziecko formie powinna stać się ważną częścią dnia. Idealna sytuacja to taka, w której rodzina wspólnie spaceruje, gra w piłkę lub biega. Udział rodziców jest bardzo ważny. Należy również pamiętać, aby dziecko zdrowo się odżywiało, dobrze wysypiało oraz piło duże ilości wody.

8. Nauczcie się wspólnie ćwiczeń oddechowych: stres, lęk i niepokój sprawiają, że człowiek zaczyna źle oddychać: oddech jest płytki i przyspieszony. Efekt? Niedostateczne dotlenienie układu nerwowego, prowadzące do zaburzeń koncentracji uwagi, zmęczenia i lęku. Jeśli dziecko nieprawidłowo oddycha w domu, na egzaminie na pewno nie będzie lepiej. Można jednak wprowadzić codzienny trening oddechowy, czyli proste ćwiczenia, które rodzice mogą wykonywać wspólnie z dziećmi.
Przykładowe ćwiczenie oddechowe:
· Oczy zamknięte, robisz wdech nosem, a wydech ustami.
· Oddech przeponowy – podczas wdechu wypełniasz powietrzem płuca, a następnie przepychasz je do przepony (brzucha).
· Zatrzymanie – po wdechu zatrzymujesz oddech i liczysz do pięciu.
· Wydech – powoli wydychasz powietrze rozluźniając brzuch, ramiona i całe ciało.
· Wizualizacja – wyobrażasz sobie że z każdym wdechem napełniasz się energią i dotleniasz mózg, a z każdym wydechem pozbywasz się napięcia.

Czego NIE POWINNIŚMY robić jako rodzice:
· zmuszać dziecka do wielogodzinnych powtórek – np. „Masz się uczyć, dopóki się nie nauczysz!”;
· krytykować, jeśli nie może czegoś zapamiętać lub zrozumieć – np. „Jak możesz tego nie rozumieć? Przecież to takie proste”.
· wyśmiewać – np. „Co ty za głupoty wygadujesz?”
· wypominać – np. „Trzeba było wcześniej zabrać się do nauki”.
· bagatelizować emocje i obawy dziecka – np. „Czego ty się boisz? Nie przesadzaj”.
· bagatelizować egzamin – np. „Jakoś to będzie. Muszą was przepuścić, bo to szczególna sytuacja”.
· obciążać dziecka własnymi obawami – np. „Boje się, co będzie, jak nie zaliczysz”.
Pamiętajmy: w tym wszystkim dzieciom potrzebne jest WSPARCIE rodzica, czyli mądrego doradcy i towarzysza „na dobre i na złe”…

Źródło: epedagogika.pl/profilaktyka-i-wychowanie/emocje-przed-egzaminem-osmoklasisty-3790.html#
victor.com.pl/wp-content/uploads/sites/3/2019/02/informator-osmoklasisty-III.pdf